2014. november 17., hétfő

Csempe, járólap felújítás bontás nélkül avagy a hidegburkolat színváltó mutatványa



Átfestettem a klotyót, párdon a mellékhelységet. Ezzel pedig a lelkem egyik háborgó szegletében helyre állt a rend. Örkény egyik novellájában, az író elkészül a NAGY művel. Hív egy ladikost, beeveztet a tó közepére, majd kilép a csónakból, megpróbálva ezzel, hogy a mű megírását követően vajon tud-e a vízen járni. Na én ilyen magaslatokba nem vágyom, így csak előhúztam a gyerek kis sámliját, leültem a mellékhelységgel szemben és csak néztem azt a szép fehér falat és kövezetet, ami korábban a rózsaszín és a terrakotta lehetetlen kombinációjában virított.
Jelentem a hidegburkolat festés közel 2 hónappal ezelőtt megtörtént és eddig minden ok!

Másfél éve költöztünk be abba a lakásba, amiben  most élünk. Nem kellett sok kompromisszumot kötni magunkkal amikor megvettünk, de egyértelmű volt számomra, hogy az a kevés dolog - ami mégiscsak fennakadt a rostán- bizony nem várhat sokáig. Volt, ami a gyors le és kicserélés áldozatául esett, de volt olyan, amit anyagi megfontolásból nem tudtunk meglépni. Utóbbi bizony erős befolyásoló tényező egy átalakításnál. 
A lakás jelentős részét -lényegében a legláthatóbb területeket- egy terrakotta, diagonálban lerakott burkolat borítja. Hát igen; nem hogy a színe, de még a lerakás is absolutely dislike, fokozni szerintem nem is lehetett volna. A megvételkor a lakás narancs- és napsárga színeihez persze ez passzolt is, ám a hideg pasztell színekhez, amiket mi választottunk életterünk színeinek, bizony még a legnagyobb jóindulattal sem simult bele harmonikusan.

Hát akkor hogyan tovább???
Feltörni nem tudjuk, mert nincs miből finanszírozni a burkolatcserét, de megszokni se szerettem volna. Így aztán gondoltam egyet: ezt bizony én lefestem.
Az átfestés szót a férjem - aki lássuk be igen edzett az ilyen bejelentések kezelésében, feldolgozásában- lefagyva próbálta értelmezni. Nem voltam biztos benne, hogy most testen kívüli élményben volt része vagy csak megrökönyödött az egész felvetéstől. De, gyanítom az utóbbi, mert utána egész gyorsan annyit mondott angolul: „No way!!” vagyis szó sem lehet róla. 


 2 hét volt mire át tudtam vinni rajta a projektet az ’ötlet’ státuszból, a ’kivitelezés engedélyezve’ státuszba: a munkához szükséges, minden anyagot( festék, hídképző anyag) lemeóztam, hidegburkolat, csempe festés témában 3 nyelven olvastam cikkeket csak hogy kellően felbátorodjak a feladathoz és hogy bőséges anyagismeret birtokában tudjak prezentálni a családnak.
Végül zöld utat kapott a projekt, igaz abban maradtunk, hogy csak toalett padlójának eshetek neki.


Jöjjön akkor a végeredmény, a hozzávalók listája és a kivitelezésről beszámoló.

Hozzávalók
-         TIKKURILA OTEX tapadó alapozó 0.9 liter
-         TRINÁT UNITOP univerzális festék 1 liter
-         KÖBER vizes alapú parketta lakk

Legyen tiszta a felületet

A festendő felületet jól takarítsd le. Ne legyen zsíros, koszos, még a fugákat is sikáld át. Mivel a padlóm burkolata kicsit rücskös felületű, így kefével átsikáltam az egészet. A tükörsima felületű fali csempét pedig vízzel és ablaktisztítóval pucoltam át.

OTEX, a hídképző anyag 

A TIKKURILA Otex egy alkid alapú alapozó, mely jó alapnak vagy köztes rétegnek.
Jól tapad üvegre, kőre, cink horgonyzott acélra, alumíniumra, PVC-re és CSEMPÉRE IS!
Teljesen matt felületet képez. 8-10 m2/liter/réteg a fedőképessége.
Az OTEX fehér színben kapható, de színezhető az adott üzlet színpalettájának megfelelően, ami akár 16000 színárnyalat is jelenthet. Sima, inkább hígabb állagú festék. Könnyen lehet vele dolgozni. A festékes henger nem csúszkál a csempén sem.
Persze mielőtt megvettem volna bementem a TIKKURILA magyarországi telephelyére. Közvetlenül tőlük szerettem volna hallani információt a festék várható teljesítményéről. Biztosítottak, hogy bátran vigyem, mert jól tapad. Alátámaszthatom én is: Hídképző anyagként kiválóan működik! Csillagos ötös a vegyészmérnököknek, viszont a szaga öl (persze nem, de nekem nagyon erős volt a szaga). Csak maszkban és nyitott ablakoknál tudtam használni, de ez lehet alkati kérdés.

Festett rétegek száma: 2
Festőhengerrel vittem fel a felületre.
24 óra száradási időt hagytam.

OTEX- 1 réteg Otex után még átüt az eredeti szín

UNITOP, biztos ami biztos 

 Mivel járófelület festésről IS volt szó, így biztosra kellett mennem a festék tartósságával kapcsolatban. Az Otexet követően UNITOP festékkel hengereltem át a padló kövezetét és a csempét. Ez a festék is garantálja a fém, műanyag, beton és fa felületek alapos fedését, így egyértelmű volt, hogy az UNITOP lett a felső, fedőréteg. Krémes állagú, jól terülő selyem fényű festék. Vízzel hígítható! Élmény vele festeni. Fedőképessége 6 m2/liter/réteg.
Korábban már használtam a gardrób átfestésnél illetve a konyhaszekrénynél is, most itt is jól vizsgázott.

Festett rétegek száma: 2
Festőhengerrel vittem fel a felületre.
2-3 óra száradási időt hagytam.

UNITOP- festés után. Itt még nagyon csillog

KÖBER lakk a járólapra 

A lakkozás már ultra túlbiztosítás volt. Mind a kopást, karcolást elkerülendő, lelakkoztam a járólapon.
A KÖBER lakk egy poliuretán tartalmú vizes lakk. A vizes előnye, hogy nem sárgul be a felület évekkel később, mint mondjuk egy oldószeresnél. Az ecset kimosható. Könnyű, laza szerkezetű anyag. Gyorsan szárad.

Festett rétegek száma: 1, csak a járólapra került!
Festőhengerrel vittem fel a felületre.
1-2 óra száradási időt hagytam.

Jó ha tudod!
4 napig tartott az átfestés.
1.nap 1x OTEX,
2.nap 1x OTEX,
3.nap 2x UNITOP,
4.nap reggel 1x KÖBER

Ilyen volt a csempe:


...és ilyen lett:


7 hete festettem át a helységet. Azóta járunk a padlón, porszívózzuk, felmossuk, törölgetjük, néha még autót is brümmögtet rajta a gyerek, ha a mellékhelységet használja garázsnak.
Karc, folt, felpattogzás, sárgásodás sehol!
Fél év múlva jelentek újra. Addigra pont megint jó idő lesz, ki lehet tárni az ablakokat és a májusi madárcsiripelés közepette szerintem egy OTEX-et, vígan ráengedhetnétek a padlóra ;)

Üdv, Borsa

U.I: Nem bírtam ki, így átfestettem a falakat is és az egész helység kapott egy új hangulatot. Hogy a csíkok hogyan készültek? A következő blogbejegyzésben megírom :)





Nagyobb átfestésekről még itt olvashatsz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...